Standpunten

Ondanks dat verreweg de meeste asielzoekers geen overlast geven, zijn wij tegen de eventuele komst van een groot AZC in Drielanden-Noord. De spanningen die momenteel al aanwezig zijn, trekken immers een zware wissel op omwonenden. Bewoners langs de looproutes (richting station en winkelcentrum Tweelingstad) hebben wél degelijk flink te maken met overlast, intimidatie en een gevoel van onveiligheid.

Als het vandaag goed gaat op een AZC, kan dat morgen compleet anders zijn. Een AZC is uiterst veranderlijk. Niet alleen specifieke doelgroepen geven meer of minder overlast, er zijn ook constante wisselingen, mede door oplopende spanningen.

Een AZC van 500 personen in Drielanden-Noord betekent voor omwonenden:

  • Onevenredig veel overlast en criminaliteit is te verwachten voor de omliggende woonwijken.

  • Omwonenden zullen gemakkelijk een gevoel van onveiligheid kunnen ervaren.

  • Bewoners langs looproutes zullen vaker (ernstige) overlast ervaren.

  • Groepsvorming leidt tot overlast, incidenten en versterkt het gevoel van onveiligheid.

  • Groepen mensen met psychische problemen zorgen regelmatig voor heftige incidenten.

    • Deze doelgroep trekt een zware wissel op de omgeving (bron: Integraal Veiligheidsplan 2020-2024).

  • Het sportveldje naast het huidige AZC wordt ingenomen door asielzoekers.

  • Speeltuinen, sportveldjes en het Crescentpark zullen te maken krijgen met groepsvorming.

  • Verschillen in culturen, normen en waarden kunnen gemakkelijk leiden tot spanningen en incidenten.

  • De sociale cohesie in de wijk komt onder druk te staan.

  • Overlast en diefstal bij winkeliers in Drielanden zal fors toenemen.

  • Steekincidenten (en mogelijk zelfs schietincidenten) kunnen meeverhuizen naar Drielanden-Noord.

  • Bovenstaande punten kunnen leiden tot angst, frustratie, conflicten en daarmee tot bederf van het woongenot.

Een AZC van 500 in Drielanden-Noord betekent juridisch:

  • Een aanpassing van het bestemmingsplan is vereist (nu gemengd/kantoorgebouwen).

  • Het huidige bestemmingsplan stelt eisen aan bouwhoogtes en esthetiek.

  • Een AZC met metalen wooneenheden, hekken, beveiliging en straatcoaches versobert de entree van de wijk.

  • Toenemende verkeersdrukte veroorzaakt nog hogere fijnstof-, stikstof- en geluidswaarden.

    • Aannemelijk is dat WHO- en RIVM-grenswaarden verder worden overschreden.

  • Het plan voorziet niet in een fors hogere bevolkingsdichtheid.

    • Het gebied is bedoeld voor kantoren of bedrijfswoningen. Omwonenden hebben geen rekening gehouden met een grootschalige woonvorm op deze locatie.

  • Hogere bevolkingsdichtheid leidt tot meer druk op voorzieningen, verkeer, geluid en emissies, en heeft een negatieve invloed op de woningwaardes.

Voor de onderstaande drie negatieve effecten op woningwaarde verwijzen wij naar het onderzoek van Dröes en Koster (2022):

Uit ons onderzoek blijkt dat een AZC in Drielanden Noord kan leiden tot een
waardedaling van 5,8%. Bij een woning van €600.000 is dat al snel
€34.800. Dit bedrag kan oplopen bij woningen die grenzen aan looproutes,
bijvoorbeeld door nieuwe looproutes naar winkelcentra (zie bronnen).

    Bron: Onderzoek Dröes & Koster

Een AZC van 500 in Drielanden-Noord betekent voor asielzoekers:

  • De locatie ligt binnen 100 meter van de A28, een bekend geluidsaandachtsgebied.

  • Negatieve gezondheidseffecten door fijnstof, stikstof en geluidsoverlast zijn onvermijdelijk.

  • Vooral kinderen (cognitieve effecten), ouderen (cardiovasculaire effecten) en mensen met psychische problemen worden hard getroffen.

Bron: GGD/RIVM – Gezondheidseffecten geluid kwetsbare groepen

  • Grootschalige opvang belemmert de integratie en participatie in onze maatschappij.

Een AZC van 500 in Drielanden-Noord betekent voor gemeente en provincie:

  • Indirect tegenwerken van een goede uitvoering van de spreidingswet.

  • Extra inspanningen vanwege het falen van 40 andere Gelderse gemeenten om hun taak te vervullen.

  • Meer geld nodig vanwege financiële tekorten (ravijnjaar/ombuigingen).

  • Ontevreden bewoners die zullen blijven klagen.

  • Groeiende maatschappelijke onrust die kan leiden tot verzet van omwonenden.

  • Die onrust kan escaleren tot intimidatie of geweld tegen politici, wethouders en raadsleden.

Bron: NOS – Verzet tegen AZC's en de impact op lokale politici

Onderstaand onze tweede brief aan de gemeenteraad en burgemeester.